Garanti- og reklamationsvillkor

HWAM & WIKING

Nedan hittar du våra garanti- och reklamationsbestämmelser för HWAM och WIKING.

 

GRATTIS TILL DIN NYA HWAM ELLER WIKING BRASKAMIN
Alla HWAM braskaminer är av bra hantverksmässig kvalitet, tillverkade av förstklassiga material och underställda noggrann kvalitetskontroll. Därför är vi säkra på att du har fått en produkt som kommer att fungera felfritt i många år. Om det mot all förmodan ändå skulle bli fråga om en reklamation vill vi ge dig bästa möjliga service.

 

1. GARANTITID
HWAM A/S ger dig en utökad reklamationsrätt på totalt fem år på braskaminens grundkonstruktion fr.o.m. inköpsdatum. Grundkonstruktionen omfattar plåtar, svetsningar, gjutna toppskivor och brännkammarluckans stålkonstruktion (med undantag av slitdelar som t.ex. glas, packningar och gångjärn). På elektroniska komponenter som t.ex. HWAM® SmartControl™ samt på vår mekaniska HWAM® Autopilot™ och WIKING® Automatic™ ger vi två års garanti. På vissa delar runt brännkammaren ger vi sex månaders garanti om det kan bevisas – och endast då – att det är fråga om ett faktiskt tillverkningsfel.

 

2. GARANTIOMFATTNING & REKLAMATION
Reklamationsrätten gäller endast i det land där produkten ursprungligen levererats. Reklamationsrätten ges till den första köparen av produkten och kan inte överlåtas till annan part (med undantag av mellanförsäljning). Alla reklamationer ska göras direkt till den återförsäljare du köpt braskaminen av. HWAM A/S behandlar inte reklamationer direkt från slutkunder.

 

Du måste alltid uppvisa originalfakturan i garantiärenden och uppge braskaminens serienummer. Om  du dessutom har bilddokumentation underlättas och optimeras reklamationshanteringen. All garanti räknas fr.o.m. dagen då slutkunden har köpt braskaminen av en återförsäljare.

 

Innan du reklamerar bör du se efter om du själv kan åtgärda felet på din HWAM braskamin, eventuellt med hjälp av den medföljande bruksanvisningen. Om det visar sig att din reklamation och/eller begäran om felavhjälpning inte täcks av garantin kommer du att debiteras kostnaderna för reklamationen.

 

HWAM A/S står inte för kostnaderna i samband med frakt av braskaminen eller dess delar för byte eller reparation såvida inte det är fråga om ett  godkänt garantiärende. Om du behöver nya slitdelar lämnar HWAM A/S gärna en offert.

 

3. GARANTIBEGRÄNSNING/GARANTIN UPPHÖR ATT GÄLLA
Vissa av braskaminens delar täcks inte av garantin. Det gäller bland annat:

  • normalt slitage och slitdelar
       o packningar
       o baffelskivor
       o täljsten och natursten
       o rörliga delar
  • rost
  • användning av reservdelar som inte är originaldelar
  • felaktig inbyggnad, uppställning eller anslutning av braskaminen
  • felmanövrering, felanvändning eller missbruk av braskaminen
  • kostnader i samband med demontering, återmontering och anslutning av braskaminen
  • brand, olycka eller liknande
  • reparationer utförda av andra än HWAM A/S eller en auktoriserad återförsäljare
  • avsaknad av eller bristfällig service och underhåll
  • om braskaminen eller dess tillbehör ändrats på något sätt jämfört med den ursprungliga konstruktionen
  • att braskaminens serienummer har skadats eller avlägsnats
  • transportkostnader eller -skador
  • alla andra former av extra kostnader eller följdskador som eventuellt uppstår

 

Reklamationsrätten upphör att gälla om braskaminen inte hanteras enligt bruksanvisningen.

 

Skador på slitdelar accepteras endast om köparen kan bevisa att skadorna fanns vid leveransen. Bilddokumentation är ett krav.

 

SKAMOL
Skamol är ett naturmaterial som utvidgas när temperaturen stiger i brännkammaren. Så länge som skamolskivorna är korrekt placerade i  brännkammaren är de fortfarande fullt funktionsdugliga trots eventuella sprickor, vilket alltså inte försämrar braskaminens prestanda. Garantitiden på sex månader träder endast i kraft såvida det är fråga om ett faktiskt tillverkningsfel.

 

GLAS
Om glasrutan är skadad vid mottagandet kan det bero på ovarsam transport och därför ska krav ställas till transportören. Krossad glasruta godkänns inte som reklamation. Glasrutan i våra braskaminer är av ett speciellt keramiskt glas som tål mycket höga temperaturer. Vit eller sotig glasruta kan bero på felanvändning av braskaminen och omfattas därför inte av garantin. Om det visar sig vara tillverkningsfel på glaset gäller vår garanti i sex månader. Eventuella fel som exempelvis en spricka kommer att synas redan efter de första eldningarna och därför måste felet reklameras omedelbart för att garantin ska gälla.

 

YTBEHANDLING
Om ytbehandlingen är bristfällig vid leverans från fabriken bör det synas redan efter de första eldningarna. Det kan vara att lacken krackelerar eller flagnar. Om lacken flagnar är det sannolikt fråga om ett tillverkningsfel och därför måste felet reklameras omedelbart för att garantin ska gälla. Om det har eldats flera gånger i braskaminen gäller inte garantin längre och en lackreklamation kommer därför inte att godkännas.

 

TÄLJSTEN & NATURSTEN
Sten som används som beklädnad på braskaminerna är ett naturmaterial vars struktur och färg kan variera. Sådana variationer omfattas inte av reklamationsrätten. Eventuella sprickor i stenarna kommer att synas redan efter de första eldningarna i braskaminen och därför måste felet reklameras omedelbart för att garantin ska gälla.

 

KAKELPLATTOR
Eventuella sprickor i kakelplattorna kommer att synas redan efter de första eldningarna i braskaminen och därför måste felet reklameras omedelbart för att garantin ska gälla.

 

4. RETUR
Om en braskamin eller en braskamins reservdelar ska skickas tillbaka till HWAM A/S för reparation eller avhjälpning under garantin görs det en  bedömning av reparationsarbetets eller åtgärdens omfattning i samarbete med återförsäljaren för att bl.a. komma överens om returtransporten. HWAM A/S godkänner inte retur av hela braskaminer om delarna för reparation eller avhjälpning kan demonteras och skickas separat. Hitta återförsäljare här

 

5. SERVICE & UNDERHÅLL
Vi rekommenderar att du utför det underhåll och anlitar någon för de kontroller som anges i bruksanvisningen. Det bidrar till att säkerställa att produkten fungerar optimalt.

- opdateret 26.10.2018

Piazzetta

 

Grattis till din nya Piazzetta pellet- eller hybridkamin

  • Tillverkarens standardgarantivillkor

 

1) ÄMNE
1.1. Gruppo Piazzetta S.p.A. (härefter “Gruppo Piazzetta”) med huvudkontor i 31011 Asolo (TV) Fraz. Casella d’Asolo, Via Montello 22, garanterar varje produkt – marknadsförd under varumärket Piazzetta eller Superior och installerad i Italien, Vatikanstaten och Republiken San Marino.
1.2. Den tillhandahållna standardgarantin (härefter “Garanti”) ger kunden rätt att begära en kostnadsfri ersättning eller reparation av produktens delar om det konstateras och erkänns att det finns brister i produktens skick på grund av tillverkningsfel.
1.3. De rättigheter som tilldelas genom denna garanti tillkommer, utan att utesluta någon av följande:

  • Alla rättigheter som konsumenter tilldelas genom lagdekret den 2 februari 2002, nr. 24, utfärdat i enlighet med Europaparlamentets direktiv 1999/44/EG samt lagdekret den 6 september 2005, nr. 206.
  • Alla rättigheter som konsumenten är berättigad till enligt EU-direktiv 99/44/EG och nationell lagstiftning i det EU-land där produkten har köpts, som gäller för försäljning av konsumentprodukter.

 

2) VARAKTIGHET
2.1. Garantiperioden är TRE år från inköpsdatumet för produkten, med undantag för de fall som anges i punkt 2.2.
2.2. Garantiperioden är TVÅ år från inköpsdatumet för elektriska och elektroniska delar, handtag, packningar, avtagbara delar i brännkammaren, elektromekaniska delar och glasdelar. Begagnade varor som säljs direkt från tillverkaren omfattas av garantin i EN (1) år från inköpsdatumet.
2.3. Inkøpsdatumet ska bekräftas med ett giltigt inköpsbevis (kvitto, faktura eller liknande) utfärdat av återförsäljaren.
2.4. De komponenter och/eller tillbehör som repareras eller byts ut under garantin omfattas endast för den återstående delen av garantiperioden eller, under alla omständigheter, i en period på högst sex månader.
2.5. Under garantiperioden måste kunden anmäla felaktigheten senast två (2) månader från det att felet konstaterades. Rätten förloras om denna period inte har utnyttjats.

 

3) TERRITORIAL UTVIDGNING – UNDANTAG – AKTIVERING
3.1. Garantin gäller endast i det land där produkten har köpts genom en lokal filial eller auktoriserad återförsäljare för Gruppo Piazzetta. Garantin kan inte göras gällande i installationslandet om produkten har sålts av en filial eller återförsäljare för Gruppo Piazzetta eller en mellanhand från ett annat land.
3.1.1. Om felet upptäcks på en produkt som har köpts och installerats i italienskt territorium, inklusive Republiken San Marino och Vatikanstaten, kan konsumenten kontakta Gruppo Piazzetta genom att fylla i formuläret på deras hemsida eller vända sig till den återförsäljare där produkten har köpts i Italien.
3.1.2. Köpare av produkter som har sålts och installerats i “ett annat EU-land” måste, angående garanti och service, kontakta den lokala filialen och/eller distributören för Gruppo Piazzetta.
3.1.3. Köpare av produkter som har sålts och installerats i länder utanför Italien och EU måste, angående garanti och service, kontakta den lokala filialen och/eller distributören för Gruppo Piazzetta, som kommer att tillhandahålla garantin enligt de villkor som gäller i det aktuella landet.

 

4) UNDANTAG
a) Garantin gäller inte om felen beror på vårdslöshet eller felaktig användning, bristfälligt underhåll, felaktig installation, skador vid transport eller andra fel som inte kan tillskrivas tillverkningsfel. Produkten får inte användas om inte alla krav i bruks- och underhållsinstruktionerna har följts.
b) Garantin upphör om produkten har manipulerats eller använts felaktigt, eller om icke-originaldelar har använts.
c) För elektriska och elektroniska delar gäller garantin inte om felet beror på spänningsvariationer som avviker från den nominella, felaktiga elektriska anslutningar, eller naturkatastrofer (t.ex. men inte begränsat till elektriska urladdningar eller blixtnedslag).
d) Alla delar som kommer i kontakt med eld, avtagbara delar, packningar och tillbehör omfattas av garantin om det finns objektiva bevis på att felet beror på produktionsfel och inte normalt slitage.
e) Följande eventuella defekter täcks inte av garantin eftersom de är naturliga egenskaper hos materialen eller behandlingarna, som förväntas vid bearbetningen:

  • För marmordelar: färgvariationer, ådring, fläckar, sprickor, fläckar, polering, hartsbehandling och små defekter i marmorytan.
  • För trädelar: färgvariationer, kvistar, fläckar och sprickor.
  • För keramiska delar: färgvariationer, sprickor, fläckar, skuggor och små dimensionella variationer.

 

5) STILLHETSPERIOD
Vid produktens ineffektivitet kommer personalen som ansvarar för service att säkerställa att produkten återställs så snabbt som möjligt, under förutsättning att ingen kompensation för stilleståndsperioden har erkänts.

 

6) FÖRLÄNGNING AV GARANTI
Garantiperioden kan förlängas från TRE år till FEM år genom att registrera kaminen här, dock med undantag för de delar som nämns i punkt 2.2 och 4.

 

Ladda ner garantin och reklamationsvillkoren här (DK) ►

Piazzetta

 

Grattis till din nya Piazzetta pellet- eller hybridkamin

  • Tillverkarens standardgarantivillkor

 

1) ÄMNE
1.1. Gruppo Piazzetta S.p.A. (härefter “Gruppo Piazzetta”) med huvudkontor i 31011 Asolo (TV) Fraz. Casella d’Asolo, Via Montello 22, garanterar varje produkt – marknadsförd under varumärket Piazzetta eller Superior och installerad i Italien, Vatikanstaten och Republiken San Marino.
1.2. Den tillhandahållna standardgarantin (härefter “Garanti”) ger kunden rätt att begära en kostnadsfri ersättning eller reparation av produktens delar om det konstateras och erkänns att det finns brister i produktens skick på grund av tillverkningsfel.
1.3. De rättigheter som tilldelas genom denna garanti tillkommer, utan att utesluta någon av följande:

  • Alla rättigheter som konsumenter tilldelas genom lagdekret den 2 februari 2002, nr. 24, utfärdat i enlighet med Europaparlamentets direktiv 1999/44/EG samt lagdekret den 6 september 2005, nr. 206.
  • Alla rättigheter som konsumenten är berättigad till enligt EU-direktiv 99/44/EG och nationell lagstiftning i det EU-land där produkten har köpts, som gäller för försäljning av konsumentprodukter.

 

2) VARAKTIGHET
2.1. Garantiperioden är TRE år från inköpsdatumet för produkten, med undantag för de fall som anges i punkt 2.2.
2.2. Garantiperioden är TVÅ år från inköpsdatumet för elektriska och elektroniska delar, handtag, packningar, avtagbara delar i brännkammaren, elektromekaniska delar och glasdelar. Begagnade varor som säljs direkt från tillverkaren omfattas av garantin i EN (1) år från inköpsdatumet.
2.3. Inkøpsdatumet ska bekräftas med ett giltigt inköpsbevis (kvitto, faktura eller liknande) utfärdat av återförsäljaren.
2.4. De komponenter och/eller tillbehör som repareras eller byts ut under garantin omfattas endast för den återstående delen av garantiperioden eller, under alla omständigheter, i en period på högst sex månader.
2.5. Under garantiperioden måste kunden anmäla felaktigheten senast två (2) månader från det att felet konstaterades. Rätten förloras om denna period inte har utnyttjats.

 

3) TERRITORIAL UTVIDGNING – UNDANTAG – AKTIVERING
3.1. Garantin gäller endast i det land där produkten har köpts genom en lokal filial eller auktoriserad återförsäljare för Gruppo Piazzetta. Garantin kan inte göras gällande i installationslandet om produkten har sålts av en filial eller återförsäljare för Gruppo Piazzetta eller en mellanhand från ett annat land.
3.1.1. Om felet upptäcks på en produkt som har köpts och installerats i italienskt territorium, inklusive Republiken San Marino och Vatikanstaten, kan konsumenten kontakta Gruppo Piazzetta genom att fylla i formuläret på deras hemsida eller vända sig till den återförsäljare där produkten har köpts i Italien.
3.1.2. Köpare av produkter som har sålts och installerats i “ett annat EU-land” måste, angående garanti och service, kontakta den lokala filialen och/eller distributören för Gruppo Piazzetta.
3.1.3. Köpare av produkter som har sålts och installerats i länder utanför Italien och EU måste, angående garanti och service, kontakta den lokala filialen och/eller distributören för Gruppo Piazzetta, som kommer att tillhandahålla garantin enligt de villkor som gäller i det aktuella landet.

 

4) UNDANTAG
a) Garantin gäller inte om felen beror på vårdslöshet eller felaktig användning, bristfälligt underhåll, felaktig installation, skador vid transport eller andra fel som inte kan tillskrivas tillverkningsfel. Produkten får inte användas om inte alla krav i bruks- och underhållsinstruktionerna har följts.
b) Garantin upphör om produkten har manipulerats eller använts felaktigt, eller om icke-originaldelar har använts.
c) För elektriska och elektroniska delar gäller garantin inte om felet beror på spänningsvariationer som avviker från den nominella, felaktiga elektriska anslutningar, eller naturkatastrofer (t.ex. men inte begränsat till elektriska urladdningar eller blixtnedslag).
d) Alla delar som kommer i kontakt med eld, avtagbara delar, packningar och tillbehör omfattas av garantin om det finns objektiva bevis på att felet beror på produktionsfel och inte normalt slitage.
e) Följande eventuella defekter täcks inte av garantin eftersom de är naturliga egenskaper hos materialen eller behandlingarna, som förväntas vid bearbetningen:

  • För marmordelar: färgvariationer, ådring, fläckar, sprickor, fläckar, polering, hartsbehandling och små defekter i marmorytan.
  • För trädelar: färgvariationer, kvistar, fläckar och sprickor.
  • För keramiska delar: färgvariationer, sprickor, fläckar, skuggor och små dimensionella variationer.

 

5) STILLHETSPERIOD
Vid produktens ineffektivitet kommer personalen som ansvarar för service att säkerställa att produkten återställs så snabbt som möjligt, under förutsättning att ingen kompensation för stilleståndsperioden har erkänts.

 

6) FÖRLÄNGNING AV GARANTI
Garantiperioden kan förlängas från TRE år till FEM år genom att registrera kaminen här, dock med undantag för de delar som nämns i punkt 2.2 och 4.

 

Ladda ner garantin och reklamationsvillkoren här (DK) ►

VULX

Det är två års garanti på VULX MAGMA grillbord och ett års garanti på det vattentäta överdraget.

Garantin omfattar alla tillverkningsfel och korrekt funktion under ovan nämnda period fr.o.m. leveransdagen. Garantin gäller endast vid normal användning av produkten enligt villkoren och instruktionerna i denna bruksanvisningGarantin gäller inte för skador som uppstått till följd av att produkten har vält. Bestämmelserna i denna garanti är i enlighet med gällande lagstiftning och köparens vid var tid gällande rättsliga garanti för fel och ersättning för förluster till följd av dolda fel.